« تعقل قرآنی (۷) | صفحه‌ی اصلی | تعقل قرآنی (۸) »

فاذا قرء الکتاب قم فاستمع و انصت

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی دانشکده ریاضی برگزار می کند:
تصویر برفک است!
سلسله جلسات ارائه کتاب
از 20 فروردین تا 10 اردیبهشت ماه
زمان : 12 تا 2 هر روز به جز پنج شنبه و جمعه ها
مکان :دانشگاه فردوسی مشهد/ دانشکده ریاضی/ سالن بزرگنیا
منتظر تمام دوستان عزیز هستیم.

لیست کتاب های ارائه شده هفته دوم
دوشنبه 27 فروردين86
وحيد عرفانيان/حرف هاي تجربه مجموعه مقالات مرتضي مميز/گردآوري : حسن چنعاني انتشارات ديد/ چاپ اول 1382
شايد بازخواني مقالاتي که «مرتضي مميز» طي سال هاي 1345 تا 1382 به مناسبت ها و درباره موضوعات مختلف نگاشته است، راهي باشد براي شناختي بهتر از شخصيت و تفکرات او. مردي که نزديک به 50 سال از عمر کوتاهتر از 70 اش را به هنر -و به طور خاص طراحي گرافيک- پرداخته است و امروز از او به عنوان «پدر گرافيک نوين ايران» نام مي برند. اين نشست بهانه اي است تا ضمن بازخواني چند مقاله از وي نگاهي داشته باشيم به تفکرات فرهنگي-هنري مرتضي مميز.



سه شنبه 28 فروردين86
لادن احمديان/دمکراسي گفتگويي/نويسنده : دکتر منصور انصاري/نشر مرکز چاپ اول 1384
نظام دموکراتيک متکي به «خودآئيني» انسانها، حفظ تفاوت و هويت آنان، وقبول تکثير و گوناگوني بشري است. اين کتاب ضمن بحث و تحليل اين وجوه دموکراسي،نشان مي دهد در انديشه ي دو متفکر معروف دوران ما،باختين و هابرماس، به اين فضيلت ها بيشترين اهميت داده شده است. جايگاه دموکراسي از نظر اين متفکران در فضاها يا حوزه هاي عمومي است که باختين آن را در کارناوالهاي سده هاي ميانه و هابرماس در محافل عمومي ومردمي جستجو مي کند. در اين کتاب نشان داده مي شود تعميق وغني سازي مفهوم دموکراسي مستلزم توجه به زبان آن است که هم جايگاه توليد و باز توليد سلطه است و هم جايگاه تجلي آزادي. زبان وقتي خصلت گفتگويي ونه تک گويانه داشته باشد ميتواند وضعيت کلامي آرماني را متحقق سازد که در آن ارتباط انساني غير اجبار آميز حاکم باشد و امکان «استدلال بهتر» براي رسيدن به اجماع فراهم شود.


چهارشنبه 29فروردين 86
مهدي علومي /صيد قزل آلا در آمريکا/نويسنده : ريچارد براتيگان/ترجمه : پيام يزدان جو /نشر چشمه/ چاپ اول1384
صيدِ قزل‌آلا در آمريکا نمونه‌ي بي‌همتاي يک رمان ِ پسامدرن است. اثر ِ برجسته‌ي ريچارد براتيگان، با خلاقيتي خيره‌کننده و جذابيتي نامتعارف و مثال‌زدني. صيدِ قزل‌آلا در آمريکا هم رمان است و هم نيست، هم درباره‌ي صيدِ قزل‌آلاست و هم نه؛ دنياي تازه‌اي از ادبياتِ داستاني‌ست که مي‌تواند تا مدت‌ها ذهن ِ خواننده را درگير ِ خود کند. با صيدِ قزل‌آلا در آمريکا مي‌توانيد لذتِ خوبِ خواندن ِ يک رمان ِ جسورانه‌ي پسامدرن را تجربه کنيد.


 شنبه 1 ارديبهشت 86
زهير صياميان/نقد گفتمان ديني/نويسنده : نصر حامد ابوزيد/مترجم : حسن يوسفي اشکوري/نشر: يادآوران/ چاپ اول 1381
اين کتاب از جمله کتب مهم و تاثير گذار در جهان معاصر عرب و انديشمندان مسلمان مي باشد. در اهميت کتاب همين بس که باعث جنجال هاي پردامنه در مصر گرديد. تا به آنجا که نويسنده آن تکفير و نهايتا به تبعيد اجباري کشانيد. نويسنده اين کتاب بر آن است که مباني و ساز و کارهاي جريان راست سنتي و چپ اسلامي را مورد نقد قرار دهد و در نظر نويسنده اين دو تلقي به رويکري منفعت طلبانه تحميلي مي انجامد که در بنياد چندان تمايز و فاصله اي با يکديگر در عين تقابل با هم پيدا نمي کند . نويسنده با تبيين مواضع خود درباره متن دين (قران) رويکرد سکولار را، علمي ترين انساني ترين و حقيقي ترين تاويل از متن مي داند؛ البته سکولاريسمي که به زدايش غبار اسطوره ها و امور خرافي از متن دين مي پردازد نه سکولاريسمي که اساسا متن را جريان واقعي اجتماع بيرون مي داند و شعار گسست از متن ديني و دين را مي دهد.


 يکشنبه 2 ارديبهشت 86
عيلرضا مازاريان /وحدت وجود؛ به روايت ابن عربي و مايستر اکهارت/نويسنده:دکتر قاسم کاکايي/نشر هرمس 1382
 «وحدت وجود؛ به روايت ابن عربي و مايستر اکهارت»، پژوهش سترگ حجه الاسلام دکتر قاسم کاکايي پيرامون مفهوم ديرياب و خطرخيز «وحدت وجود» در دو سنت عرفاني مسيحي و اسلامي و به ويژه يافته هاي اين دو عارف بزرگ است.«شيخ اکبر» و «مايستر»، در زمانه ي پر آشوب جنگ هاي صليبي با نگره هايي نزديک در دو زمين و يک زمان، طرحي نو درانداخته اند.کاکايي در کنار رمز گشايي از سيماي اکهارت ِ ناشناخته در ايران، با بررسي هاي گونه گون وحدت وجود بر آن است تا نقاب از اين شاهد قدسي بر افکند. فراگيري زاويه هاي مرتبط فلسفي، فقهي، کلامي،عرفاني، ادبياتي و... نشان فرهيختگي پژوهشگر است به گونه اي که گويا جلد نخست يک دائره المعارف معتبر آماده شده است. انتشارات هرمس، اين کاوش ميان ديني و ميان فرهنگي را به سفارش مرکز گفت و گوي تمدن ها در هفتصد صفحه تقديم عرفان پويان نموده است

دوشنبه 3 اردیبهشت 1386

محمد نورالهی

متافیزیک چیست؟

«مارتین هایدگر»

ترجمه ی سیاوش جمادی

ققنوس، چاپ اول زمستان 1383، سوم 1385

به نام خداوند پریروز و پسفردای تاریخ

«مابعدالطبیعه» تاریخ 2500 ساله ی غرب است. لب لباب «مابعدالطبیعه» نیست انگاشتن حقیقت هستی/ وجود و اصالت دادن به موجود / "هست" ـی خاص از میان انبوه و سلسله ی موجودات / هستان است. کنه تفکر مابعدالطبیعی نیز «تفلسف مفهومی» در برابر «تفکر متذکرانه / معنوی / انضمامی / پدیدارشناسانه» است که عبارت باشد از موضوعیت نفسانی (سوبژکتیویته). مارتین هیدگر در رساله ی «مابعدالطبیعه چیست؟» (که در ضمن نطق آغاز به کار او در دانشگاه فریبورگ در سال 1929 نیز بوده است) بر آن است تا «مابعدالطبیعه» را به میدان پرسش بیاورد. او با تحلیلی پدیدارشناسانه از پرسش از «نیست / نا-هست» که «یک» پرسش مابعدالطبیعی است قدم در راه تحقیق در «ماهیت و کلیت» مابعدالطبیعه می گذارد که در رساله ای دیگر، «بازگشت به سرزمین / بنیاد مابعدالطبیعه» (1949) که به کتاب به عنوان درآمد پیوست شده است، از آن به «چیرگی» (تحت الفظی گویا «از فراز پیچ و خمها گذشتن») بر مابعدالطبیعه تعبیر کرده است. تلاش هیدگر در این رساله گشودن راهی است برای دست یافتن یا بهتر گفته شود نزدیک شدن به تفکر «نه – دیگر – مابعدالطبیعی». این کتاب پسگفتار یا ذیلی هم دارد (نوشته ی سال 1943) که بیشتر به طرح بدفهمیهای پیرامون رساله ی «مابعدالطبیعه چیست؟» و رفع اتهام از آن می پردازد.

مطالب مرتبط

آن شب قدری که گویند اهل خلوت...

کرکگور در مشهد

درباره‌ی تاریخ لعنتی‌ای که مدام تکرار می‌شود

کلف زدن میوه‌ی ممنوعه‌ی کتاب

فلسفه‌ی دین و منطق کاربردی

بُود آیا که «کفر» باشد «دهان‌دوزی»؟

کارگا‌ه‌های فرهنگ و اندیشه

دین‌شناسی واقع‌گرایانه‌ی مادر شهرنوش

دلایل نا خلفی نصر پسر

دموکراسی‌‌اندیشی پسر نا خلف نصر

دکتر سروش دباغ در مشهد

نسبت دین و مدرنیسم از دیدگاه چهار روشنفکر ایرانی

امر کمتر محقق ما و امر بیشتر محقق آن‌ها

لبنان و تجربه‌ی حجاب

آفات حکومت دینی

«امر ممکن» ما و «امر محقق» آن‌ها

سیده‌ی آلمانی و عریضه‌ی بی‌فایده

بیا نیوشاگر روایت کتاب باش!

اخراجی‌هایِ برهم‌زننده‌یِ جلساتِ سروش

درباره‌ی نهضت تولید توهم علم

ترک‌بک

آدرس ترک‌بک برای اين مطلب
http://www.malakut.org/cgi-bin/mt33/donbalak.cgi/1215

نظرها

سلام

من امروز تو جلسه گزارش کتاب اومده بودم. موضوع اصلي صحبت درباره نحوه برخورد ما با دين که به نوعي مي شه گفت مقصود اصلي آقاي بازرگان تو کتابش بوده چندان مرتب و منطقي و قابل فهم ارائه نشد. عملاً عمده ترين نکته اي که گفته هاي ارائه شده دورش مي چرخيد تشکيک در اعتبار و ارزش حکومت اسلامي (به عبارتي همين جمهوري اسلامي خودمون) بود. در اين باره به نظرم استدلالات تا حدودي مغشوش بود. کاش مي شد فرصتي باشه يک بحث مرتب و شسته رفته (و نه البته چندان حرفه اي و آکادميک) درباره حکومت اسلامي بشه. خودمون موافقها و مخالفها، حرفها و استدلالهاي همديگه رو بشنويم. لااقل شايد از بار اين تهمتهايي که به همديگه مي زنيم و مثلاً هواداران جمهوري اسلامي رو نوکيسه هاي طالب قدرت قلمداد مي کنيم (نقل به مضمون از صحبتهاي ارائه کننده جلسه امروز) کم بشه. من که فعلاً راضي نشدم

سلام دوست عزیزم!
امیدوارم که بتونی هرچه سریعتر این "مملکت کوفتی" رو ترک کنی. روزهای عجیبی رو داریم تجربه می کنیم. شاید تو عمرم هیچوقت اینقدر زیاد به اونایی که سودای رفتن تو سرشونه حق نداده باشم!

تصوير برفک است.

http://batofut.blogspot.com/2007/04/blog-post_18.html

به بهانه نشستهاي گزارش کتاب جهاددانشگاهي
درباره حکومت ديني و دخالت دين در سياست چند
تا سؤال پرسيده ام به اين اميد که قدمي براي بررسي
بهتر و دقيقتر موضوع باشه.

نظر بدهيد

(نظر شما پس از تأييد منتشر خواهد شد. نيازی به دوباره فرستادن نظر نيست.)