« اخلاقی زیستن به منزله‌ی روندگی نه رسیدن | صفحه‌ی اصلی | نفس‌هایشان اژدها شده: درباره‌ی سیاست‌شناسی باطنی مولوی »

سیالیت معنا و تفسیر متن مقدس


برای مقاله‌ی میان‌ترم درس تصوفم نشسته‌ام و دارم ابن‌عربی می‌خوانم. در مدخل ابن عربی در دایرة‌ المعارف فلسفی استنفورد نوشته ویلیام چیتیک، برخوردم به عبارتی که به نظرم جالب آمد. به نظر شما این عبارت می‌تواند مبنایی هستی‌شناختی-عرفانی به دست دهد برای به رسمیت‌شناختن قرائت‌های مختلف از متن دینی؟


"ابن عربی به ما می‌گوید اگر کسی در بازخوانی آیه‌ای از قرآن دقیقاً همان معنایی را دریابد که پیشتر دریافته بود، آن آیه را به نحو شایسته نخوانده است- شایسته به معنای سازگار با "حق" کلام الهی- زیرا معانی‌ای که در این سه کتاب [کتاب قرآن، کتاب طبیعت و کتاب نفس انسان] بروز می‌یابند، هیچ‌گاه تکرار نمی‌شوند."


 he tells us that if someone re-reads a Koranic verse and sees exactly the same meaning that he saw the previous time, he has not read it “properly”—that is, in keeping with the "haqq" of the divine speech—for the meanings disclosed in the Three Books are never repeated


 

مطالب مرتبط

درباره‌ی فردگرایی دینی

احمد قابل در باب خرافه متن کامل مصاحبه

ریشه‌های یهودی روزه‌‌

تردستی الاهیاتی

کنفرانس رهبران ادیان جهان در باکو

کفر و ایمان چه به هم نزدیک است

برخورد امام باقر با مخالفان

در مصائب روشنفکری دینی

حاشیه‌ی دکتر سروش بر تعقل قرآنی

ادریس هانی در مشهد

تتمه‌ای بر بحث با مخلوق در تعقل قرآنی

تعقل قرآنی (۸)

تعقل قرآنی (۷)

تعقل قرآنی (۶)

تعقل قرآنی (۵)

تعقل قرآنی (۴)

تعقل قرآنی (۳)

تعقل قرآنی (۲)

تعقل قرآنی (۱)

تحقیقی در باب غزوه‌ی بنی قریظه

ترک‌بک

آدرس ترک‌بک برای اين مطلب
http://www.malakut.org/cgi-bin/mt33/donbalak.cgi/5774

نظرها

سلام

عجب جمله‌ی خوبی اه. خداوند مرحوم آشتیانی را مورد رحمت واسعه‌ی خویش قرار دهد که دست چیتیک را در دامان ابن‌عربی نهاد! 

***

هم‌این مضمون را بسیاری دیگر هم آورده‌اند. روایت معروف اقرأ و ارق (بخوان و بالا برو) که درباره‌ی ملکوتِ خواندن قرآن آورده‌اندش، دور از این معنی نیست.
شارحین محی‌الدین و صدرائیان هم که این مضمون را تا ملکِ ملکوت کشانده‌اندش.
معنی حرف هم در کانتکست خودشان مشخص است: دعوت به تعالی‌ِ دم به دم و ساکن نماندن؛ هیچ دو روزی شبیه هم نشدن. گریز از تکرار در تجلی.

اما، احتمالاً، منظورتان چیز دیگری ست. این‌که جدا از حرف‌ها و منظورِ اینان (سیالیت معنا؟)، این متن را به‌مثابه‌ی مبنایی هستی‌شناختی برای قرائتی از پلورالیسم دینی بشناسانیم: «می‌تواند؟»

***

عبارت از فتوحات نقل شده؟ پاورقی‌ای، چیزی دارد؟

---

ممنون از این‌که چیزهای خوبی را که می‌خوانید این‌جا به‌اشتراک‌ می‌گذارید. گاهی پنجره‌ای می‌شوند به عالمی نو.


روزگار آرام و خوش

یاسر: ممنون اخوی. می شود از این رای ابن عربی بتوان به عنوان یک مبنای هستی شناختی استفاده کرد برای به رسمیت شناختن تنوع قرائت از متون دینی زیرا اگر متن دینی به مثابه آیه خداوند دائم نو به نو می شود زیرا خداوند کل یوم هو فی شان است پس تنوع قرانتها دست کم اصولا معقول است

سلام

گفتم برایتان جالب خواهد بود حالا که ابن عربی می خوانید با این انجمن هم که در آکسفورد مستقر است بیشتر آشنا شوید (البته اگر تا حالا آشنا نشده باشید). شخصیتهای عرفانی قدری در آن فعالند، بویژه شما که زبان می دانید از پادکست آن فواید شایانی خواهید برد.

باقی بقای حق
یاسر: ممنون اخوی از روی کامنت بعدی شما دیدم و استفاده خواهم کرد از مطالب این سایت. برقرار باشید

ببخشید اخوی ظاهراً لینک مربوطه را فراموش کردم، بگذاریم به حساب وحدت وجود!! هه! چه ربطی دارد؟ دارد!:

http://www.ibnarabisociety.org/index.html

نظر بدهيد

(نظر شما پس از تأييد منتشر خواهد شد. نيازی به دوباره فرستادن نظر نيست.)